Infrastruktur
Fortsatt utredning av en Öresundsmetro mellan Köpenhamn och Malmö


Malmö och Köpenhamn fortsätter utreda möjligheterna att bygga en tunnelbana mellan städerna. Foto: News Øresund
Malmö och Köpenhamns kommuner fick igår besked att de beviljats finansiering från EU:s Interregprogram för fortsatt utredning av möjligheten att bygga en tunnelbana mellan städerna. Det är den fjärde utredningsetappen och den planeras löpa under tre års tid.
Det var i mars i år som Köpenhamn och Malmös kommuner lämnade in en gemensam ansökan om att få fortsatt finansiering från EU:s Interregprogram för ytterligare utredning om en ny fast förbindelse över Öresund i form av en tunnelbana mellan de båda städerna. Igår fick de besked om att ansökan godkänts. Arbetet riktas nu bland annat in på att undersöka vilken påverkan en Öresundsmetro skulle ha både på korta resor inom regionen och längre resor, bland annat mot Stockholm och Hamburg, samt att analysera möjliga stationslägen.
– Jag är glad för att vi har fått EU-stöd för att fortsätta samarbetet om en framtida Öresundsmetro. En Öresundsmetro kommer att ha stor betydelse för mobiliteten på tvärs av Öresund och ingår därför naturligt i vår gemensamma trafikcharter för hela Greater Copenhagen. 85 procent av personresorna över Öresund sker idag via Öresundsbron. Den korta restiden på cirka 20 minuter med en Öresundsmetro kommer att göra det lättare att arbeta, utbilda sig, shoppa och ha kulturella upplevelser på båda sidor om sundet. Det kommer binda hela regionen ännu tätare samman och vara bra för medborgarna, företagen och turismen i Greater Copenhagen, säger Frank Jensen, överborgmästare i Köpenhamns kommun, i en kommentar.
Trafikcharter är Greater Copenhagens gemensamma trafikvision som lanserades i höstas och bland annat tar upp framtida Öresundsförbindelser. I den framgår att det i Greater Copenhagen är enighet om att en fast förbindelse mellan Helsingør och Helsingborg ska byggas först och påbörjas så snart som möjligt, samt att Öresundsmetron är kopplad till utbyggnaden av Köpenhamns metro och kan byggas oberoende av om en HH-förbindelse är beslutad.
Malmö och Köpenhamns gemensamma utredningsarbete om en Öresundsmetro startade i januari 2012. Bland annat har teknisk utformning, sammankoppling med Köpenhamns metro och finansieringsmöjligheter undersökts tidigare. Att bygga en Öresundsmetro har beräknats kosta mellan 20 och 26 miljarder danska kronor och restiden uppskattats bli mellan 15–20 minuter. (News Øresund)
Läs mer: Köpenhamn och Malmö vill fortsätta utreda möjligheten att bygga en Öresundsmetro
-
Danmark4 månader sedan
Från och med 1 januari 2025 är det återigen förbjudet att flagga med utländska flaggor i Danmark – de nordiska flaggorna och Tysklands undantas
-
Infrastruktur11 månader sedan
Nya tåg och ny operatör på gång för Skånetrafiken – som ständigt jobbar med punktligheten
-
Infrastruktur10 månader sedan
Klart hur en Öresundsmetro skulle ansluta till Malmö
-
Norden10 månader sedan
Möjligt att betala med mobilen över Öresund när Vipps lanseras i Sverige i höst
-
Samhälle12 månader sedan
Konjunkturen i Öresund: sysselsättningen stiger fortsatt i Danmark och inflationen i Sverige föll mer än väntat
-
Näringsliv8 månader sedan
Saab vill bygga nästa generations stridsflygplan
-
Danmark12 månader sedan
400-åriga renässansbyggnaden Børsen i Köpenhamn brann ned till hälften – röster höjs för att bygga upp den igen
-
Näringsliv8 månader sedan
Brittiskt företag bygger lyxoutlet i skånska Löddeköpinge – konkurrerar med danska Ringsted Outlet